De Humoristische Gids voor Communicatie

De Humoristische Gids voor Communicatie:

OMA, DIK, NIVEA, ANNA, LSD, HELD en OEN onthuld!

Communicatie: we denken dat we het allemaal kunnen maar echt communiceren is lastig, moeilijk en verdomd belangrijk. Naast mijn werk als coach, geef ik ook nog lessen Communicatieve vaardigheden aan Hbo-studenten. Wat heel goed is in deze lessen is dat mijn studenten elke les, afhankelijk van het onderwerp, met een simulant een gesprek kunnen oefenen en voeren. Dit is voor de studenten super spannend en als docent doe ik af en toe een ‘demo’ en ook dan blijkt de feedback die ik na afloop krijg onvoorstelbaar leerzaam. We hebben allemaal hulp nodig bij communicatie en onze patronen worden, zeker bij stress, super snel zichtbaar.

In de loop der tijd zijn er een aantal ezelsbruggetjes die we tijdens een gesprek goed zouden kunnen gebruiken. Ik schrijf bewust ‘zouden kunnen gebruiken’ want de betweter zal dadelijk na het lezen van dit verhaal denken en zeggen ‘dat doe ik allemaal al’.

Over welke ezelsbruggetjes hebben we het dan. Hier komen ze: OMA en DIK, NIVEA, ANNA, LSD, HELD en OEN. Maar maak je geen zorgen, we gaan het niet hebben over oma’s die graag dikke truien breien of HELDEN  die zich niet insmeren met NIVEA omdat ze niet over willen komen als een OEN. Nee, we gaan het hebben over de verborgen hulpjes om communicatie niet alleen  effectief maar ook leuk te maken. Ik presenteer ze met een stukje humor.

OMA: Ongekend Meester in Aandacht:

OMA leert ons de onschatbare waarde van aandacht, voor ieder mens een emotionele behoefte. OMA kennen we misschien van de potten en de pannen, maar vanuit een ware ervaringsdeskundige is ze een meesteres in het zien waar het om gaat: aandacht. Dus als je denkt dat OMA rustig met een breiwerk op de bank of haar OMA-stoel zit, dan is het toch even anders.  Ze zal je af en toe aankijken en laat je merken dat je de belangrijkste persoon op aarde bent. Dus, als je wilt dat mensen naar je luisteren, kan een vleugje ‘OMA-magie’ wonderen verrichten!

DIK: Duidelijk in Kwaliteiten

En dan hebben we DIK, Duidelijk in Kwaliteiten. DIK houdt niet getreuzel, geen omwegen maar ogenschijnlijk de snelste weg. Hij gaat recht op zijn doel af, zonder poespas. Hij zegt niet ‘Misschien moeten we misschien overwegen om er misschien naar te kijken’, nee, hij zegt gewoon ‘Laten we er naar kijken!’ DIK laat zien dat heldere communicatie de sleutel is tot begrip en samenwerking.”

NIVEA: Niet invullen voor een ander:

NIVEA binnen communicatie is een afkorting die staat voor “Niet Invullen Voor Een Ander”. Het is een handige herinnering om niet te snel conclusies te trekken over wat iemand anders denkt of voelt. In plaats daarvan, open communicatie en vragen stellen. Smeer de ander niet in met allerlei mooie verhalen en uitleg, vraag wat je wilt weten. Laat je nieuwsgierigheid zien.

ANNA: Altijd Navragen Nooit Aannemen:

We houden allemaal van een goed mysterie, maar als het op communicatie aankomt, onthoud: Altijd Navragen Nooit Aannemen. Anders loop je het risico om te denken dat je collega’s een geheim genootschap hebben opgericht in de koffiehoek. Misschien bespreken ze gewoon het nieuwe koffieaanbod. Let er eens op hoe vaak je zelf niet  het woord ‘ik denk dat…’ of ‘ik ga er van uit dat….’ Neem ANNA mee en stel een vraag, dat kost je echt minder energie.  

LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen:

Weet je wat echt magisch is in gesprekken? LSD – Luisteren, Samenvatten en Doorvragen, het zijn echt de drie musketiers in een gesprek. Het is niet alleen handig om een gesprek gaande te houden, maar het voorkomt ook dat je per ongeluk denkt dat je buurman zijn goudvis traint voor een waterballet. Ook hier geldt dat aandacht geven, vragen stellen en checken of het klopt wat je de ander hoort zeggen, uitgangspunt is.

HELD: Herkennen, Erkennen, Loslaten, Doorgaan

De HELD van het omgaan met moeilijke situaties! Want laten we eerlijk zijn, als je deze stappen niet volgt, loop je het risico dat je blijft denken dat je de enige bent die het altijd en alleen kan oplossen, degene met de beste adviezen, degene die denkt klaar te moeten staan voor de ander en zich groots en verantwoordelijk voelt: een echte held. Maar soms moeten we gewoon accepteren dat anderen ook een eigen mening hebben. Als HELD die voor iedereen klaar staat, is dat niet altijd even makkelijk te pareren. Hoe rustig zal het voor je zijn als je herkent wat er gebeurt, dat je dat durft te erkennen naar de ander, het kunt laten gaan en vervolgens een vraag kunt stellen.

OEN: Open, eerlijk en nieuwsgierig:

Als OMA op inspirerende manier (DIK) haar werk doet en laat zien NIVEA te weren, zal het met de driemusketiers (LSD) en het geheime genootschap (ANNA) meevallen en zal de HELD met open armen ontvangen worden. Dan ben je geen OEN maar open, eerlijk en nieuwsgierig.

Conclusie:

Nou, communicatie is eigenlijk net als een avontuurlijke ontdekkingsreis! Je moet je innerlijke Columbus channelen, nieuwsgierig zijn en onverschrokken vragen stellen. En vergeet niet, geef jezelf die ruimte, zelfs als er onbewuste aandachttrekkers in de buurt zijn die geen idee hebben dat ze het zijn. Het is jouw expeditie, niet de hunne!